Akutalnie jesteś tutaj: Strona główna / Oferta / Badania prenatalne

Badania prenatalne

Badania prenatalne są to wszystkie badania diagnostyczne dotyczące dziecka w życiu płodowym wykonywane przed porodem. Badania te pozwalają na wykrycie chorób lub wad u dzieci w okresie prenatalnym.

Jest to o tyle istotne, że leczenie niektórych z nich można rozpocząć już na etapie ciąży lub przygotować się do odpowiedniej terapii, gdy dziecko pojawi się na świecie. Do najczęściej pojawiających się nieprawidłowości należą m.in. wady serca, wady mózgu, wady rdzenia kręgowego, wady narządu ruchu, wady układu moczowego i oddechowego, wady przewodu pokarmowego, czy choroby genetyczne takie jak:

Badanie ultrasonograficzne między 11-13+6 tygodniem ciąży

Jest to jedno z najważniejszych badań USG w ciąży. Celem tego badania jest głównie poszukiwanie symptomów wskazujących na potencjalne ryzyko wystąpienia nieprawidłowości chromosomowych u płodu, przede wszystkim trisomii. Badanie obejmuje szczegółową ocenę jaja płodowego – liczby pęcherzyków ciążowych i płodów w jamie macicy, ocenę czynności serca i pomiary biometryczne. Następnie ocenia się ultrasonograficzne markery aberracji chromosomalnych, w tym między innymi: przezierność karku płodu , kość nosową u płodu , przepływ w przewodzie żylnym , przepływ przez zastawkę trójdzielną i wiele innych. Ostateczna kalkulacja ryzyka opiera się na wywiadzie, czynności serca płodu, obecności markerów aberracji wymienionych wyżej oraz markerów biochemicznych (badanych np. w teście podwójnym – PAPP-A i wolna podjednostka b-hCG). W Polsce to badanie USG jest nazywane potocznie USG „genetycznym”, a badanie USG z badaniem biochemicznym „testem PAPP-A”.

Badanie ultrasonograficzne między 18-22. oraz 28-32. tygodniem ciąży.

Celem badania ultrasonograficznego w tych okresach ciąży jest szczegółowa ocena anatomii płodu, płci oraz ocena wzrastania i dobrostanu płodu. Na podstawie pomiarów biometrycznych, takich jak na przykład obwodu główki płodu , obwodu brzucha płodu, długości kości udowej i innych można ocenić także szacowaną masę płodu.
Badania USG można wykonywać również w bardziej zaawansowanej ciąży. Mogą one dostarczać lekarzowi informacji, między innymi, o dobrostanie płodu, tempie przystania na masie, położeniu płodu względem macicy (np. główkowym czy pośladkowym) i wielu, wielu innych.
Należy pamiętać, że widoczność podczas badania USG zależy od wielu różnych czynników, między innymi od warunków obecnie panujących w jamie brzusznej i miednicy mniejszej np. wypełnienia jelit czy grubości tkanki tłuszczowej, ale także od aktualnej aktywności i położenia płodu. W świetle obecnej wiedzy medycznej badanie USG jest badaniem bezpiecznym zarówno dla matki, jak i dla płodu.
USG w połowie ciąży służy głównie ocenie anatomii płodu, a w III trymestrze ponownej ocenie anatomii płodu oraz dobrostanu płodu.

Badania dzielą się na dwie grupy: nieinwazyjne oraz inwazyjne.

Pierwsze z nich są zupełnie bezpieczne dla zdrowia zarówno matki oraz dziecka, ponieważ nie wchodzą w żadną interakcję z płodem ani z jego otoczeniem. Z kolei inwazyjne badania prenatalne to takie, podczas których pobiera się płyn owodniowy lub fragmenty tkanek płodu do analizy. Z tego powodu niosą ze sobą ryzyko powikłań, w tym także poronienia.

Badania prenatalne nieinwazyjne

Testy przesiewowe są nieinwazyjnymi badaniami prenatalnymi, których wykonanie jest całkowicie bezpieczne dla matki, jak i dziecka. Należą do nich:

Do badań inwazyjnych należą:

Rejestracja telefoniczna pacjentów

/Pn-Pt: 08:00 - 19:00